Een dag van contemplatie...

13 maart 2011 - Hahndorf, Australië

Highs and lows in travelling. This was a high!

Met dank aan Jolanda en Janny. Jolanda die mij toch eens in een kerk wilde zien i.p.v. met een biertje in mijn handen op het terras van de Re-spons (mijn kroeg), en Janny die mij door en door kent en mij net op tijd (om 8.30 uur) herinnerde aan mijn belofte de Lutherse kerk te bezoeken. Want het vlees was zwak, ik geef het toe. Na 30 jaar (op begrafenissen en bruiloften na), zat ik weer eens vrijwillig in een kerk. En niet alleen omdat Jolanda mij fijntjes wees op de mogelijkheid, maar ook omdat ik een moment van contemplatie tijdens mijn reis op zijn plaats vond. Goed dan, Moon op naar de kerk. What to wear? Ik heb eigenlijk niets gepasts. Het werd mijn zwarte legging en een decent, maar iets te kort zwart jurkje, gecompleteerd door vertrapte slippers. Een oude man stond mij op te wachten in de deuropening. Ik vroeg “If I could join them’. Natuurlijk! Geen weg meer terug....Waar ik vandaan kwam. Uit Holland! Welnu er was een dame in de kerk die getrouwd was met een Nederlander. Great! Bescheiden ging ik op de achterste bank zitten. Al snel stond Shirley Tiekstra naast me. Een tanige oude dame, ruikend naar lavendel en wat lippenstift op de dunne lippen. Of ik de dame uit Holland was...Zij kwam naast mij zitten en babbelde er lustig op los. Haar man lag jammer genoeg in het ziekenhuis. Hij had dit zo leuk gevonden! Een dame uit Holland in zijn kerk. De dienst nam zijn aanvang. Veel was herkenbaar van vroeger, ik kon zelfs nog meezingen. Heel interactief ook. De pastor zei wat en de gemeente antwoordde. De dienst ging over temptation, verleiding, zonde en het vragen van vergeving. Iets gaat dan wringen bij mij. Niet dat ik zondevrij ben, integendeel, niets zondigs is mij vreemd. Maar ik hoor altijd mijn moeder de wijze woorden zeggen “Onderzoek alles en behoud het goede”. Dat is een van mijn levensmotto’s geworden. Ik onderzoek (bijna) alles....en behoud (meestal) het goede. Ik ga echter altijd uit van het goede in de mens, misschien dat dat hetgene is wat wringt. Hoezo zondig? Waarom altijd de nadruk op het zondige in de mens?  Maar goed. Echt vrienden zullen de kerk en ik nooit worden. Na de dienst met Shirley een kopje koffie gedronken. En omdat ze die middag met de bus naar Adelaide zou afreizen, en ik ook, nodigde ze mij thuis uit. Ze bakte eieren met spek voor mij, ik kreeg de hele familie op foto te zien en we stapten samen in de bus. Ze vond het zo gezellig dat ik er was! That was her blessing of the day...Welnu wat wil ik nog meer? Niets toch? Ik ben een gelukkig mens...
Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl

8 Reacties

  1. caroline:
    13 maart 2011
    Je was altijd al een zegen voor mij......kus zus.
  2. caroline:
    13 maart 2011
    Die katwijkse zwarte kousen staan je vast heeel sexy........
  3. Emma:
    13 maart 2011
    Mooi begin van de zondag om dit te lezen :) Nu ga ik op tot Gods altaren (Hoor je het ome Bram(nog) zingen? x
  4. Jolanda Colli:
    13 maart 2011
    Genade vind ik altijd zo'n mooi woord. Mercy, heb je dat ook nog gehoord? Dan gaan die zonden vanzelf weg. En ik geloof ook in het goede van mensen hoor. Gelukkig wel zeg, anders was het toch onleefbaar hier. Maar voor die momenten dat we het niet goed doen ben ik altijd blij met iets hogers.
    Fijn dat je gegaan bent hoor en fijn dat je je zo gelukkig voelt, en we blijven in gesprek! Veilige doorreis ik hang aan je reisblog

    Liefs Jo
  5. janny:
    13 maart 2011
    Ha wat prachtig dat ik (onbewust) net op tijd was! Dat vind ik van die knipoogjes. En grappig dat er dan ook nog zo'n gerimpeld engeltje op je pad komt die eieren voor je bakt.
    Een High , een Blessing en geluk. Lijkt me heel wat Mercy op één dag.....
  6. jane:
    13 maart 2011
    zo vind je rondom de dienst altijd wel iets dat je aanspreekt, maar als je er niet naar toe gaat krijgt "het"geen kans, ik hou van je.
  7. H.Elleveeg:
    13 maart 2011
    so much to think about on this dull sunday evening
  8. Carina:
    13 maart 2011
    Leuk , om al die reacties te lezen van alle "lotgenoten" op deze zondag.
    Doe zoals je zelf zegt: onderzoek ze en behoud het goede!

    Liefs,
    Carina